African American Spirituals and the story of Harriet Tubman
The conception of "When The Saints Swing Low" is to play plain, genuine melodies and tell the story of Harriet Tubman.
Most of the tunes are African American Spirituals. Some of them I've known since childhood when I first started playing the guitar, others I discovered during my research for appropriate material.
A few of the songs gravitate towards the folk and blues genre, and there is a transcription of a German hymn for bottleneck guitar. I deliberately elaborated the arrangements in an artless and rudimentary fashion to retain as much latitude as possible for the improvisations.
Improvisation as a simultaneous process of searching and discovering.
Accidents as vibrant expressions of the moment.
Every day objects fulfill and, at the same time, transcend their original function. This loss of purpose os the underlying motif of the Manipulated Guitar. I use items made of metal, wood, plastic etc. to generate sounds.
In addition to the built-in pickups, further microphones, that can be individually controlled are attached to the guitar.
By using a reverb unit and two loudspeakers a stereophonic field emerges.
This allows sound to unfold within a spectrum of proximity and distance.
Proper Music ist ein Programm für Gitarre solo und realtime sampliProperng devices (Loops, Delays). Ausgangspunkt der Kompositionen ist ein musikalisches Idiom eines bestimmten Stiles, wie Jazz, Blues, Dodekaphonie, Noise oder Folklore. Diese klangliche Basis, also Jazz-Blues-Folktunes, Zwölftonreihen, Geräusche etc. werden nicht auf eklektische Weise rezitiert oder kommentiert sondern durch Dekonstruktion, Augmentation, Verschiebung und Verzerrung in eine neue Tonsprache transformiert. Komponierte Strukturen bilden das Gerüst, das die improvisatorischen Freiräume trägt. Durch den Einsatz von realtime sampling devices formen sich vielschichtige Texturen innerhalb einer Simultanität kontrastierender Ereignisse. Eine Gleichzeitigkeit von bereits Geschehenem und gerade im Augenblick Entstehendem. Dieser Effekt wird verstärkt durch die stereofone Verwendung zweier Gitarrenverstärker.
"Das Gehörte lässt sich nicht mehr eindeutig zuordnen. Die Wahrnehmung verschiebt sich und löst sich allmählich von der Vorstellung Klangerzeugung und Klangergebnis müssten unmittelbar zusammenhängen." (E. Rauscher, Main-Post)